جزوه کتاب اندازه گیری و سنجش دکتر سیف-دانلود با لینک مستقیم
در این بخش ،لینک دانلود خلاصه کتاب اندازه گیری و سنجش در علوم تربیتی دکتر سیف با فرمت پاورپوینت در حجم ۳۱۸ اسلاید در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.
چکیده محتوای فایل:
هدف کلی درس
دانشجویان رشته علوم تربیتی پس از گذراندن روانشناسی عمومی وتربیتی وروشهای آمار با اخذ این واحد درسی ، با روشها و فنون گوناگون اندازه گیر ی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تفسیر نتایج آنها آشنا می شوند.
فصل اول
عنوان فصل : تعریف وانواع آزمونها در آموزش وپرورش وروانشناسی
اهداف کلی
آشنائی با تعریف آزمون ، اندازه گیری وارزشیابی در آموزش وپرورش وروانشناسی وانواع آزمونهای روانی وپرورشی وانواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی.
اهداف دقیق آموزشی فصل اول
از دانشجویان انتظار می رود پس از مطالعه این فصل اصطلاحات زیر را تعریف ،توضیح وبیان نمایند:
آزمون، انواع آزمونها، اندازه گیری وارزشیابی وتفاوت آنها،ویژگیهای ارزشیابی تشخیصی وتکوینی وتراکمی، حوزه های شناختی وعاطفی وروانی _ حرکتی ، مقایسه آزمونهای استعدادوپیشرفت تحصیلی ، ارزشیابی ملاکی وهنجاری
ارائه محتوای فصل اول
مطالبی که در این فصل معرفی می شوند از این قرار ند:
تعریف آزمون،انواع آزمون،آزمونهای توانایی،آزمونهای عاطفی ، آزمونهای شخصیت ، آزمونهای علاقه ونگرش ، تعریف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی،انواع ارزشیابی درآموزش وپرورش ، ارزشیابی ملاکی ، ارزشیابی هنجاری ،ارزشیابی تکوینی ، تشخیصی و تراکمی
وسایل اندازه گیری در آموزش وپرورش وروانشناسی
باتوجه به این که صفات و ویژگیها دراین علوم کیفی است به جهت اندازه گیری آنهاوتبدیل به داده های کمی به ابزار اندازه گیری نیاز دارد که مهمترین آنها عبارتند از :
آزمون ، مشاهده ، مصاحبه ، پرسشنامه
تعاریف آزمون از دیدگاه صاحب نظران
آزمون(test): شامل مجموعه ای از سوالات است که در اختیار فرد گذاشته می شود تا به آن جواب دهد.
گیج(gage):آزمون را یک روش نظام دار برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار فرد است برای اینکه بتوان آن رفتار را با توجه به معیاریا هنجار ارزشیابی کرد، می داند.